Aktuální koncerty

Previous month Previous day Next day Next month
Search

Koncerty

Dvořákův karlovarský podzim - Wissmer / Chausson / Strauss / Dvořák

Thursday, 19. September 2019
19:30

Grandhotel Ambassador Národní dům

Abonentní cyklus B

 

lebelWISSMER / CHAUSSON / STRAUSS / DVOŘÁK (B1)

DVOŘÁKŮV KARLOVARSKÝ PODZIM

Rezervovat vstupenky

PIERRE WISSMER: Divertimento

ERNEST CHAUSSON: Poeme de l´amour et de la mer

RICHARD STRAUSS: Duet-concertino pro klarinet, fagot a orchestr

ANTONÍN DVOŘÁK: Píseň bohatýrská op. 111

Tereza Mátlová - soprán

Lukáš Böhm – klarinet

Marek Rothbauer – fagot

Martin Lebel – dirigent

Koncert uvede Divertimento francouzského skladatele švýcarského původu Pierra Wissmera (1915 - 1992). Wissmer není běžně uváděným a známým autorem, byť po sobě zanechal značné množství děl. Nejprve psal komorní hudbu, později rovněž symfonickou, věnoval se různým žánrům. Jeho dílo zahrnuje devět symfonií, hudbu orchestrální, komorní, vokální a sborové skladby, hudbu pro divadlo, balety i hudbu filmovou. Divertimento je třívětá skladba z roku 1953, premiéra se uskutečnila 30. června 1954 v Radio Geneva.

Poté zazní Poème de l'amour et de la mer, jejímž autorem je francouzský skladatel éry romantismu Ernest Chausson (1855 - 1899). Jako sólistka se představí sopranistka Tereza Mátlová. Skladbu pro zpěv a orchestr autor zkomponoval v letech 1882 - 1892 na slova své přítele, básníka Maurice Bouchora. Poème se skládá ze dvou částí oddělených orchestrální mezihrou, založeným na básních La Fleur des eaux (Květ vody) a La Mort de l'amour (Smrt lásky). Na premiéře 21. února 1893 v Bruselu hrál Chausson sám na klavír, aby doprovázel tenoristu Désiré Demesta.

V Chaussonových orchestrálních dílech je cítit veliký vliv jeho učitele, skladatele Césara Francka, ale i jiných velkých skladatelů, např. Richarda Wagnera.

Ve skladbě Duet-Concertino pro klarinet a fagot Richarda Strausse (1864 - 1949) budou sólisty hráči KSO – první klarinetista Lukáš Böhm a první fagotista Marek Rothbauer. Skladba je Straussovým posledním čistě instrumentálním dílem vzniklým v letech 1946 - 47. Napsal je s myšlenkou na profesora Huga Burghausera, hlavního fagotistu Vídeňských filharmoniků, který odešel do New Yorku. Závěrečné Rondo se nese v duchu Straussova hobojového koncertu.

Skladbu odvysílalo ve světové premiéře 4. dubna 1948 Radio Lugano v provedení Orchestra della Svizzera Italiana s klarinetistou Armandem Basilem a fagotistou Brunem Bergamaschim.

Koncert vyvrcholí symfonickou básní Píseň bohatýrská Antonína Dvořáka (1841 - 1904). Jde nejen o poslední Dvořákovu symfonickou báseň, ale o jeho poslední instrumentální skladbu, neboť ve zbývajících letech života se zabýval již jen operní tvorbou.

Píseň bohatýrská je v kontextu celého Dvořákova díla cenná tím, že jako jedna z mála kompozic vykazuje v náznacích určité autobiografické rysy, což je u Dvořáka přístup zcela neobvyklý. Dokonce zanechal písemnou charakteristiku díla, ve skutečnosti s největší pravděpodobností vlastně osobní výpověď, v níž vysoce stylizovanou formou vylíčil svou uměleckou a životní pouť a hudebními prostředky deklaroval svůj životní postoj, vyznačující se vytrvalostí, odhodláním a vírou ve vlastní schopnosti.

Píseň bohatýrská v premiéře zazněla 4. prosince 1898 v provedení Vídeňských filharmoniků za řízení Gustava Mahlera a za účasti autora. Dílo zaznamenalo výrazný úspěch jak u publika, tak u kritiky.

Tereza Mátlová, operní i muzikálová zpěvačka, absolvovala pražskou HAMU. Je laureátkou ceny Talent roku operního festivalu v irském Wexfordu, kde ztvárnila řadu operních rolí. Byla nominována na Cenu Thálie 2016 za roli Konstance v Mozartově Únosu ze Serailu. Pro společnost Supraphon Records natočila operu Mirandolina Bohuslava Martinů a u agentury GOJA sólové CD a také album Hvězda betlémská́, společně s Karlem Gottem. Je členkou Operas Divas, jediného dámského operního tria v Čechách.

Lukáš Böhm je členem KSO od roku 2011, v současné době zastává pozici 1. klarinetisty. Po absolvování Pražské konzervatoře pokračuje ve studiích na pražské HAMU v magisterském studiu hry na klarinet. Je členem Mládežnického dechového orchestru při ZUŠ Cheb, účinkuje jako sólový hráč, věnuje se i komorní hře, je členem dechového kvintetu Prima Vista. Baví ho též zpěv a hra na saxofon, účinkuje v orchestrech, dechových a tanečních kapelách.

Marek Rothbauer se stal 1. fagotistou Karlovarského symfonického orchestru vzápětí po absolvování Konzervatoře v Praze. Zastává tento post již čtvrt století. Vede orchestrálního hraní se věnuje korní hře v Prima Vista Quintetu. Od roku 2005 vyučuje v ZUŠ Horní Slavkov hru na zobcovou flétnu a saxofon, v roce 2010 založil a vede školní orchestr ZUŠ Band.

Karlovarský symfonický orchestr bude řídit čestný šéfdirigent KSO Martin Lebel. Absolvent Národní konzervatoře v Paříži v oborech kompozice a dirigování byl prvním francouzským dirigentem, který vroce 2003 získal první cenu v dirigování na mezinárodní Prokofjevově soutěži v Petrohradu. Od roku 2003 dirigoval mnoho francouzských i zahraničních orchestrů v Evropě a také v Jižní Americe, v České republice pak vedle Karlovarského symfonického orchestru spolupracoval s řadou předních orchestrů. Pravidelně vede mistrovské kurzy na Pařížské konzervatoři a trvale řídí L´Orchestre de Bretagne.

Martin Lebel je všeobecně respektovaný dirigent jak v rámci Francie, tak mimo ni. Ovládá rozsáhlý symfonický reperetoár, velké zkušenosti má rovněž jako operní dirigent. Jako významný představitel evropské a světové kultury s mimořádnými zásluhami o mezinárodní věhlas města Karlovy Vary byl Martin Lebel v roce 2014 oceněn udělením čestného občanství města Karlovy Vary. Poté, co odešel po čtyřletém působení u KSO z pozice šéfdirigenta, stal se čestným šéfdirigentem a s KSO dále pravidelně spolupracuje.

Back