Aktuální koncerty

Previous month Previous day Next day Next month
Search

Koncerty

Dvořákův karlovarský podzim - Klavírní recitál - Suzana Bartal

Sunday, 15. September 2019
19:30

Grandhotel Ambassador Národní dům

Abonentní cyklus K

 

Suzana BARTAL 2 upKLAVÍRNÍ RECITÁL - SUZANA BARTAL (K1)

Rezervovat vstupenky

DVOŘÁKŮV KARLOVARSKÝ PODZIM

FERENC LISZT: Léta putování, rok druhý: Itálie S. 161 (výběr)

ANTONÍN DVOŘÁK: Humoreska č. 1 es moll op. 101

ANTONÍN DVOŘÁK: Valčík č. 5 g moll op. 54

FERENC LISZT: Léta putování, rok první: Švýcarsko S. 160 - Vallée d'Obermann

FERENC LISZT: Léta putování, rok třetí S. 163 (výběr)

Suzana Bartal – klavír

Suzana Bartal patří k nejvýraznějším klavíristkám své generace. Je laureátkou řady národních i mezinárodních soutěží, vystupovala po celé Evropě, ve Spojených státech, v Číně a Japonsku. Vystupuje jako sólistka s orchestry, na samostatných recitálech i s díly komorní hudby. Je také nadšenou zastánkyní současné hudby a spolupracuje s některými z nejvýznamnějších skladatelů.

V loňském roce provedla Suzana Bartal při několika příležitostech kompletní cyklus Léta putování Ference Liszta na třech koncertech během jediného dne, její vystoupení se setkalo s nadšeným ohlasem. Komplet také nahrála, nahrávka vyjde v příštím roce.

Výborné přijeté od kritiky získalo její první album z roku 2016 s díly Roberta Schumanna. V příštím roce bude klavíristka novou uměleckou ředitelkou festivalu Piano à Riom ve francouzském Châtel-Guyonu, který se uskuteční již po čtyřiatřicáté.

Suzana Bartal se narodila v maďarské rodině v rumunském Temešváru, kde se také začala hudebně vzdělávat. Ve dvanácti letech absolvovala svůj první sólový recitál, o rok později první koncertní vystoupení. V roce 2005 se přestěhovala do Francie, kde studovala v Paříži a v Lyonu na Národní hudební konzervatoři. Své umění pak zdokonalovala na Yale School of Music.

Léta putování (Années de pèlerinage) je soubor tří suit pro sólový klavír Ference Liszta (1811 - 1886), jednoho z nejznámějších klavírních virtuózů své doby a rovněž tvůrce mnoha technických inovací v klavírní hře. Mnohé jeho skladby patří mezi nejnáročnější v klavírním repertoáru. Soubor Léta putování je považován za mistrovské dílo a shrnutí Lisztova hudebního stylu. Třetí část je pozoruhodným příkladem skladatelova pozdního stylu. Druhá suita Rok druhý: Itálie vznikla nejdříve. Sedm skladeb suity Liszt napsal v letech 1837 - 1849. Suity Rok první: Švýcarsko sestává z devíti skladeb, šestá část je Vallée d'Obermann (Obermannovo údolí), a vznikla mezi lety 1848 a 1854. Poslední suitu Rok třetí o sedmi částech zkomponoval Liszt v letech 1867 - 1877.

Humoresky, cyklus krátkých klavírních skladeb, vytvořil Antonín Dvořák (1841 - 1904) v roce 1894. Titul Humoresky nelze chápat příliš doslovně; jednotlivé části cyklu se pohybují v pestré paletě nálad od vesele roztančené až po melancholicky zasněnou. Z velké části je Dvořák vystavěl na základě hudebních motivů ze svých amerických skicářů, do nichž si během pobytu ve Spojených státech průběžně zapisoval okamžité nápady. Např. téma pro první Humoresku si Dvořák zaznamenal v New Yorku na Silvestra 1893 jako „marcia funebre“ a v obměněné podobě je lze nalézt i v prvních taktech introdukce k „Novosvětské“ symfonii. Daleko nejpopulárnější částí cyklu je Humoreska č. 7 Ges dur, která patří mezi nejproslulejší evergreeny klasické hudby.

Soubor orchestrálních Valčíků napsal Dvořák během listopadu 1879 pro ples pořádaný ke 30. výročí založení Národní besedy. Protože si však uvědomil, že skladba obsahuje i prvky, které se k danému účelu příliš nehodí, vytvořil pro ples novou skladbu, a původní hudbu přetvořil v osmidílný klavírní cyklus koncertních valčíků.

Back