Mimořádné koncerty

Koncerty

Beethovenovy dny - Komorní koncert

středa, 19. červen 2019
20:00

Hotel Imperial

Mimořádné koncerty

 

BEETHOVENOVY DNY - KOMORNÍ KONCERT (M10)

Rezervovat vstupenky

LUDWIG VAN BEETHOVEN: Sonáta pro violoncello a klavír č. 4

GIOACCHINO ROSSINI: Duo pro violoncelo a kontrabas

DMITRIJ ŠOSTAKOVIČ: Sonáta pro violoncello a klavír

Martin Ondráček – violoncello

Matthew Weber – kontrabas

Jan Šimandl – klavír

Na komorním koncertu Festivalu Beethovenovy dny se představí hráči KSO - koncertní mistr violoncell Martin Ondráček a kontrabasista Matthew Weber spolu s karlovarským rodákem, klavíristou Janem Šimandlem. Koncert uvede Sonáta pro violoncello a klavír č. 4 C dur Ludwiga van Beethovena (1770 - 1827). Tuto sonátu, společně se Sonátou č. 5, složil Beethoven v době mezi lety 1812 a 1817, kdy jeho absolutní hluchota a další zdravotní problémy měly za následek výrazné snížení jeho skladatelské produktivity. Dvěma violoncellovými sonátami začalo jeho „třetí” skladatelské období. Obě sonáty patří k základním dílům repertoáru pro violoncello a klavír.

Poté zazní Duo pro violoncello a kontrabas D dur Gioacchina Antonia Rossiniho (1792 - 1868). Rossini, mistr vrcholného belcanta, proslul především svými operami, skládal rovněž sakrální, instrumentální a komorní díla.Duo pro violoncello a kontrabas si u něj objednal amatérský violoncellista David Salomons pro soirée se slavným basovým virtuosem Domenicem Dragonettim. Rossiniho duet s ne obvyklou volbou nástrojů odhaluje nový svět barev a tónů a je zvláštním klenotem v historii komorní hudby.

Sonáta pro violoncello a klavír d moll patří k ranějším dílům Dmitrije Dmitrijeviče Šostakoviče (1906 – 1975), jednoho z nejvýznamnějších představitelů hudební moderny 20. století. Jde o jedno z jeho prvních komorních děl, které patří mezi stěžejní díla violoncellové literatury. Sonátu složil v roce 1934 těsně před vyslovením nedůvěry stalinskými autoritami jeho hudbě. Příčinou byla autorova pozoruhodná opera Lady Macbeth Mcenského újezdu, jejíž hudbu sovětská kritika označila za příliš buržoazní a dekadentní pro sovětský lid.

Martin Ondráček vystudoval Pražskou konzervatoř, následně absolvoval JAMU v Brně. Během svých studií získal řadu ocenění na mezinárodních soutěžích, převážně v kategorii komorní hudby. V letech 2007 – 2008 působil pedagogicky v Bangkoku na College of Music, Mahidol University a jako violoncellista v Thailand Philharmonic Orchestra. Po návratu působil tři roky v Severočeské filharmonii Teplice jako zástupce koncertního mistra a od ledna 2012 působí jako koncertní mistr violoncell v KSO.

Matthew Weber, zástupce vedoucího skupiny kontrabasů v KSO, začal ve dvanácti letech ve Spojených státech hudební studium hrou na kontrabas, elektrický kontrabas a violoncello. Dále studoval klasický kontrabas v New Yorku v Metropolitní Opeře, Juilliard School a na Purchase College. Vystupoval s řadou orchestrů amerických, v Čechách s Českým národním symfonickým orchestrem a Plzeňskou filharmonií. Provedl řadu komorních i sólových děl pro kontrabas, vedle toho se věnuje i soudobé hudbě, působil mimo jiné v Ensemble LPR či Boston Modern Orchestra Project.

Jan Šimandl patří k nejmladším českým klavíristům. Pro své interpretační kvality byl vybrán do Listiny mladých Nadace Českého hudebního fondu. Získal řadu ocenění v klavírních soutěžích v sólové i komorní hře, jako jediný Evropan byl vybrán na soutěž „Young Artists Piano Competition“ v americkém Rochesteru. Absolvoval Konzervatoř v Plzni, Janáčkovu akademii múzických umění v Brně a v současné době studuje v rámci stáže Erasmus na Hochschule für Musik, Theater und Medien v německém Hannoveru. Vystupoval v řadě evropských zemí, dále v Japonsku a USA, kde vystupoval rovněž na Mezinárodním klavírním festivalu 2011 v New Yorku.

Zpět