Aktuální koncerty

Předchozí měsíc Předchozí den Následující den Následující měsíc
Vyhledat

Koncerty

Smetana / Liszt / Suk

čtvrtek, 21. listopad 2019
19:30

Grandhotel Ambassador Národní dům

 

 

PogorelichSMETANA / LISZT / SUK (B3)

Rezervovat vstupenky

BEDŘICH SMETANA: Předehra k opeře Libuše

FERENC LISZT: Koncert pro klavír a orchestr č. 2 A dur S. 125

JOSEF SUK: Pohádka op. 16

Lovro Pogorelich – klavír

Jan Kučera – dirigent

Koncert zahájí předehra k opeře Libuše Bedřicha Smetany (1824 - 1884), jednoho z nejvýznamnějších českých hudebních skladatelů, jejichž tvorba je neodmyslitelně spjata s budováním samostatné české hudební kultury. Operní tvorba má v rámci jeho díla prvořadý význam. Svými osmi dokončenými operami různých žánrů položil Smetana základ českého operního repertoáru.

Operu Libuše určil její autor k provádění při slavnostních příležitostech, týkajících se života české společnosti, která se po roce 1860 začala výrazně emancipovat. Takovou příležitostí se stalo pro českou společnost nesmírně významné otevření Národního divadla, v roce 1881 nejprve dočasné a v roce 1883 při jeho definitivním znovuotevření po ničivém požáru.

V následném Koncertu pro klavír č. 2 Ference Liszta (1811 - 1886)se představí chorvatský klavírista Lovro Pogorelich. Liszt pro klavír zkomponoval mnoho skladeb, především v mládí, ryze klavírní koncerty napsal dva. Na druhém začal poprvé pracovat již v roce 1839 – 1840. Dokončoval jej o deset let později, ale jeho finální revize, tak jak ji známe dnes, pochází až z roku 1861.

Druhý koncert je oproti prvnímu co se formy týče ještě odvážnější, s novými a zajímavými kompozičními prvky. Svým charakterem by se dílo, kdy je na rozdíl od zvyklostí jednovětou skladbou, dalo označit jako „symfonická báseň s klavírem“. Sám skladatel toto dílo původně označoval jako Concerto symphonique.

Závěrečná suita Pohádka velkého lyrika české hudby Josefa Suka (1874 - 1935) má plný název „Pohádka, suita na motivy scénické hudby k Radúzovi a Mahuleně”. Název ozřejmuje původ suity. Suka požádal spisovatel Julius Zeyer, aby napsal scénickou hudbu k jeho dramatické pohádce Radúz a Mahulena. Skladatel vytvořil v roce 1898 kompozici, která představovala u nás v oboru scénické hudby zcela novou hodnotu a pravý poklad. Poměrně brzy, v roce 1900, zpracoval Suk scénickou hudbu ke koncertnímu provedení v podobě čtyřvěté suity.

Sukovo dílo není rozsáhlé, napsal sedmatřicet opusových čísel. Má však jedinečné rysy, které z jeho tvorby utvářejí jeden z nejpozoruhodnějších uměleckých odkazů v české hudbě.

Lovro Pogorelich vystoupil se svým prvním recitálem ve třinácti letech, v patnácti se představil jako sólista se symfonickým orchestrem a od sedmnácti let koncertuje pravidelně. Vystoupil ve většině evropských zemí včetně České republiky, v Kanadě, Japonsku a Číně. Hrál v prestižních koncertních síních s předními symfonickými orchestry. Nahrál několik alb, o vzniku CD se skladbami Ference Liszta natočil francouzský hudební televizní kanál Mezzo dokument. Lovro Pogorelich vyučuje klavír na Záhřebské hudební akademii, v roce 1991 založil PagArtFestival, jehož je uměleckým ředitelem.

Koncert bude řídit šéfdirigent KSO, skladatel a klavírista Jan Kučera. Patří mezi nejvšestrannější české umělce. Obor dirigování vystudoval na Pražské konzervatoři, posléze na HAMU pod vedením Vladimíra Válka. Jako skladatel zasahuje do mnoha oblastí, tvoří kompozice symfonické, komorní i písňové a zároveň má na svém kontě přes třicet scénických hudeb k inscenacím pražských i oblastních divadelních scén.

Od roku 2002 využíval Jan Kučera příležitostí, které mu jako svému asistentovi v SOČR nabízel tehdejší šéfdirigent Vladimír Válek. Jako dirigent spolupracuje s předními českými orchestry, s nimiž kromě klasického repertoáru natočil či veřejně realizoval více než sto symfonických děl soudobých českých či zahraničních autorů, často v premiéře. V letech 2008 - 2010 byl angažován jako dirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu.

Působí i na operní scéně. V Národním divadle moravskoslezském v Ostravě dirigoval Mirandolinu Bohuslava Martinů a Prokofjevovu operu Ohnivý anděl. Na Nové scéně Národního divadla v Praze nastudoval dvě krátké opery Dmitrije Šostakoviče - Antiformalistický jarmark/Orango a ve světové premiéře svoji komickou operu Rudá Marie, komponovanou na námět kultovního rozhlasového seriálu Rodinka Tlučhořových autorů Oldřicha Kaisera a Jiřího Lábuse. V lednu 2016 nastudoval ve Stavovském divadle operu La Cenerentola (Popelka) Gioacchina Rossiniho.

Zpět