Aktuální koncerty

Předchozí měsíc Předchozí den Následující den Následující měsíc
Vyhledat

Koncerty

Dirigentský Masterclass Vysoké hudební školy ve Výmaru

pátek, 18. leden 2019
19:30

Lázně III

 

 

DIRIGENTSKÝ MASTERCLASS VYSOKÉ HUDEBNÍ ŠKOLY FRANZE LISZTA VE VÝMARU (M6)

Rezervovat vstupenky

LUDWIG VAN BEETHOVEN: Fidelio, předehra

JOHANNES BRAHMS: Houslový koncert D dur op. 77

ANTONÍN DVOŘÁK: Symfonie č. 8 G dur op. 88

Carla Marrero (Španělsko) - housle

Harry Ogg (Velká Británie), Eric Staiger (Německo), David Preil (Německo), Henri Christofer Aavik (Estonko), Clemens Fieguth (Německo) - dirigenti

Ekhart Wycik a Nicolás Pasquet umělečtí vedoucí

Na koncertě, jímž pokračuje dlouhodobá spolupráce s Vysokou školou Franze Liszta ve Výmaru, se představí adepti dirigentského umění a houslitka z této školy. Koncert uvede předehra z opery Fidelio, jediné opery Ludwiga van Beethovena (1770 - 1827). Beethoven kladl na toto dílo obrovský důraz, dokonce jej třikrát přepracoval, pokaždé s novou předehrou. Na žádném jiném díle nepracoval tak dlouho – dvanáct let. Premiéra 1. verze byla 20. listopadu 1805, 2. verze 29. března 1806 a konečné verze 23. května 1814 ve Vídni. První dvě zpracování opery odborná kritika nepřijala příliš pozitivně, až třetí přepracování bylo při premiéře za skladatelova dirigovánípřijato bouřlivým potleskem.

Poté se představí houslistka Carla Marrero v Koncertu pro housle D dur Johannese Brahmse (1833 - 1897). Brahms jej napsal pro svého přítele, houslistu Josepha Joachima. Je to jediný Brahmsův koncert pro tento nástroj a patří ke čtyřem velkým německým houslovým koncertům. Joachim také koncert premiérově provedl 1. ledna 1879 v Lipsku, orchestr řídil sám autor. Přijetí bylo rozporuplné - od hlasů některých odborníků, že koncert je nehratelný nebo že je to koncert ne houslový, ale „protihouslový“ až po nadšené přijetí publikem. Koncert se odráží i v popkultuře, například jeho třetí věta byla inspirací pro skladatele Andrewa Lloyd Webbera k napsání písně Don´t Cry For Me Argentina ze slavného muzikálu Evita.

Koncert vyvrcholí Osmou symfonií G dur Antonína Dvořáka (1841 - 1904). Symfonie je už po mnoho desetiletí vděčnou součástí repertoáru symfonických těles. Dvořák ji vytvořil v roce 1889, kdy jeho tvůrčí fantazie doslova překypovala neskutečnými nápady.

Co do popularity a četnosti provozování dosahuje Dvořákova Osmá“ téměř k symfonii Novosvětské. Je totiž dílem radosti a životní pohody. Dvořák větší část díla vytvořil ve Vysoké, uprostřed milované přírody, což bezpochyby příznivě ovlivnilo jeho invenci. Každá ze čtyř vět má zřetelně odlišný charakter a závěrečná věta je vrcholným svědectvím Dvořákovy kompoziční virtuozity. Celá čtvrtá část je doslova zaplavena novými nápady a vrcholí jedinečnou, hrdinsky mohutnou oslavou výsostně optimistického životního pohledu.

Premiéra díla se konala 2. února 1890 v rámci programu koncertu Umělecké besedy v pražském Rudolfinu.

Carla Marrero hraje na housle od čtyř let, v osmi letech se stala nejmladší studentkou v historii Hochschule for Musik und Tanz Köln”. Postupně studovala i na vysokých školách v Berlíně, Madridu a Výmaru. Je držitelkou řady cen z mezinárodních soutěží. Je členkou Orchestra Academy of the Staatskapelle Berlin. Pravidelně hraje s německou houslovou virtuoskou Anne-Sophie Mutter, pravidelně vystupuje s několika soubory, věnuje se též komorní hudbě.

Vysoká hudební škola Franze Liszta ve Výmaru patří k prestižním světovým školám, působí na ní studenti, pedagogové a hudební vědci z padesáti zemí světa. Nabízí širokou škálu studijních možností v oblasti hudby a hudebních věd. Škola spolupracuje s uměleckými školami a institucemi po celém světě, pořádá řadu mistrovských kurzů, festivalů, soutěží a kongresů. S KSO spolupracuje škola již řadu let.

Ekhart Wycik studoval dirigování a filosofii v Düsseldorfu a Vídni. Působil v několika domech opery v Německu. Od roku 2006 byl hlavním hostujícím dirigentem ve Wichita Grand Opera ve Spojených státech, kde nastudoval a dirigoval řadu představení. Jako dirigent spolupracoval v operních domech a na koncertních pódiích s orchestry v Německu, Itálii, Velké Británii, Řecku, Koreji, USA a pobaltských zemích. V Německu vyučoval na hudebních univerzitách v Saarbrückenu, Kolíně nad Rýnem a Düsseldorfu. Profesorem dirigování na výmarské škole byl jmenován v říjnu 2016.

Nicolás Pasquet studoval v rodném Montevideu v Uruguayi housle a dirigování, studia dokončil v Německu. Od roku 1981 působil jako dirigent s orchestry ve své rodné zemi. V roce 1987 získal první místo v mezinárodní dirigentské soutěži ve francouzském Besanconu. Pracoval s mnoha renomovanými orchestry v Německu i v zahraničí, jako šéfdirigent působil u orchestrů v Německu a Maďarsku. S různými orchestry vystupoval v Evropě, Americe, Asii, Austrálii i Africe. Profesorem na výmarské škole byl jmenován v roce 1994.

Zpět