Kalendář událostí

Předchozí měsíc Předchozí den Následující den Následující měsíc
Vyhledat

Koncerty

Koncert k 20. výročí partnerství mezi městy Baden-Baden a Karlovy Vary

čtvrtek, 13. prosinec 2018
19:30

Grandhotel Pupp

 

 

KONCERT K 20. VÝROČÍ PARTNERSTVÍ MEZI MĚSTY BADEN-BADEN A KARLOVY VARY (B4)

Rezervovat vstupenky

JOHANNES BRAHMS: Symfonie č. 2 D dur op. 73

ANTONÍN DVOŘÁK: Symfonie č. 9 e moll op. 95

Spojené orchestry Philharmonie Baden-Baden a Karlovarský symfonický orchestr

Jan Kučera – dirigent

Koncert, který se koná k připomenutí uzavření partnerství mezi městy Karlovy Vary a Baden-Baden před dvaceti lety, představí k této příležitosti unikátní těleso vzniklé spojením Karlovarského symfonického orchestru a Philharmonie Baden-Baden. Orchestr řídí šéfdirigent KSO Jan Kučera.

Koncert uvede Symfonič. 2 D dur Johannese Brahmse (1833 - 1897), která je pro svou radostnou náladu a melodičnost občas srovnávána s Beethovenovou Šestou symfonií. Brahms však svému vydavateli s trochou zlomyslnosti napsal, že symfonie je velmi melancholická a že dosud nenapsal nic tak smutného.

Brahms svou Druhou symfonii zkomponoval v létě 1877, část první věty založil na melodii, kterou zkomponoval dříve pro skladbu Wiegenlied, známou jako „Brahmsova ukolébavka“. Premiéru měla symfonie ve Vídni 30. prosince 1877 v provedení Vídeňských filharmoniků za řízení Hanse Richtera. Brahmsovy čtyři symfonie jsou základními kameny symfonické světové literatury.

Za připomenutí jistě stojí, že laskavý a velkorysý Brahms výrazně pomohl skladateli Antonínu Dvořákovi v jeho začátcích. Brahms totiž zasedal v císařském výboru, který uděloval státní stipendia, a zasloužil se o udělení finanční podpory Dvořákovi. Později pak jeho díla doporučil tehdy slavnému hudebnímu nakladateli Simrockovi.

A právě dílo Antonína Dvořáka (1841 – 1904), Symfonie č. 9 e moll „Z Nového světa“, zazní v druhé polovině koncertu. „Novosvětská“ je nejvýznamnějším skladatelovým dílem tohoto typu, které patří nejen k absolutní špičce hudebního romantismu, ale k nejlepším dílům světové symfonické hudby všech dob. Dvořák symfonii napsal během svého pobytu ve Spojených státech, kde působil v letech 1892 - 1895 jako ředitel newyorské konzervatoře. Základní inspirací k symfonii byla jak atmosféra, kterou jej naplnil hektický způsob života bouřlivě se rozvíjející země, tak pocity z pravidelných návštěv amerického venkova, a rovněž i nostalgie po domově. Dvořák začal symfonii komponovat v lednu 1893, jen o pár měsíců později - 24. května - ji dokončil.

Mimořádná působivost díla tkví v nevšední zpěvnosti a lapidárnosti užitých témat, strhující rytmice, výrazové čistotě, živelném temperamentu a vzájemné vyváženosti všech těchto složek. Charakteristickým znakem kompozice jsou časté reminiscence na témata z předchozích vět ve vrcholných místech každé věty následující, tedy princip, který dává symfonii její homogenní výraz. Dvořák tento postup použil již mnohokrát předtím, ale nikdy jej neuplatnil s takovou důsledností a promyšleností.

Premiéra 16. prosince 1893 v newyorské Carnegie Hall se stala vrcholnou, všemi opěvovanou kulturní událostí sezóny a pro Dvořáka představovala největší triumf jeho umělecké dráhyPrvní provedení symfonie v zámoří se odehrálo 21. června 1894 v Londýně, kontinentální premiérou se stalo provedení Karlovarským symfonickým orchestrem v Karlových Varech v Poštovním dvoře 20. července 1894. Pražská premiéra se pak uskutečnila 13. října 1894 za řízení autora v Národním divadle.

Philharmonie Baden-Baden vznikla v roce 1854. Město má pozoruhodnou tradici existence orchestrů, první zmínka o stálé skupině hudebníků uvnitř městských hradeb pochází z roku 1460, kdy vznikl dvorní orchestr baden-badenských markrabat.

S filharmonií stanuli na pódiu za dobu její existence slavní skladatelé a umělci jako např. Franz Liszt, Hector Berlioz, Johannes Brahms, Béla Bartók, Enrico Caruso, José Carreras, Placido Domingo, Anna Netrebko a mnoho dalších. V posledních desetiletích získala filharmonie také mezinárodní pověst díky hostujícím vystoupením v zahraničí a zahraničním turné. Koncerty v Evropě, ale též v Číně a v arabských zemích se konají v renomovaných koncertních sálech.

V samotném Baden-Badenu sahají aktivity filharmonie od intimních komorních muzikálů přes pravidelné symfonické koncerty až po události pod širým nebem s několika tisíci diváky. Orchestr spolupracuje s Festspielhaus Baden-Baden a dalšími partnery na konceptech kreativních událostí.

Historie Karlovarského symfonického orchestru začíná v roce 1835, kdy český skladatel, houslista a dirigent Josef Labický založil v Karlových Varech sezonní lázeňský orchestr. O čtyřicet let později se těleso proměnilo ve stálý symfonický orchestr s širokým polem působnosti a všestranným repertoárem. U této zásadní proměny stál zakladatelův syn, dirigent August Labický. V roce 1894 uvedl orchestr v Poštovním dvoře kontinentální premiéru Novosvětské symfonie Antonína Dvořáka.

Hlavním těžištěm umělecké činnosti orchestru jsou abonentní cykly a mimořádné koncerty. V lázeňské sezóně orchestr pravidelně účinkuje na promenádních koncertech a při všech tradičních hudebních událostech - slavnostně otevírá lázeňskou sezónu, účinkuje na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary a pořádá Mozartovy a Beethovenovy dny. Je partnerem Pěvecké soutěže Antonína Dvořáka a Karlovarského Jazzfestu. Dominantou karlovarského hudebního života je festival Dvořákův Karlovarský podzim, který KSO každoročně pořádá.

Koncert bude řídit šéfdirigent KSO, skladatel a klavírista Jan Kučera. Patří mezi nejvšestrannější české umělce. Obor dirigování vystudoval na Pražské konzervatoři, posléze na HAMU pod vedením Vladimíra Válka. Jako skladatel zasahuje do mnoha oblastí, tvoří kompozice symfonické, komorní i písňové a zároveň má na svém kontě přes třicet scénických hudeb k inscenacím pražských i oblastních divadelních scén.

Od roku 2002 využíval Jan Kučera příležitostí, které mu jako svému asistentovi v SOČR nabízel tehdejší šéfdirigent Vladimír Válek. Jako dirigent spolupracuje s předními českými orchestry, s nimiž kromě klasického repertoáru natočil či veřejně realizoval více než sto symfonických děl soudobých českých či zahraničních autorů, často v premiéře. V letech 2008 - 2010 byl angažován jako dirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu.

Působí i na operní scéně. V Národním divadle moravskoslezském v Ostravě dirigoval Mirandolinu Bohuslava Martinů a Prokofjevovu operu Ohnivý anděl. Na Nové scéně Národního divadla v Praze nastudoval dvě krátké opery Dmitrije Šostakoviče - Antiformalistický jarmark/Orango a ve světové premiéře svoji komickou operu Rudá Marie, komponovanou na námět kultovního rozhlasového seriálu Rodinka Tlučhořových autorů Oldřicha Kaisera a Jiřího Lábuse. V lednu 2016 nastudoval ve Stavovském divadle operu La Cenerentola (Popelka) Gioacchina Rossiniho.

 

Zpět