Kalendář událostí

Předchozí měsíc Předchozí den Následující den Následující měsíc
Vyhledat

Koncerty

Nejkrásnější melodie z českých filmů

čtvrtek, 7. červen 2018
19:30

Lázně III

Abonentní cyklus A,  

 

NEJKRÁSNĚJŠÍ MELODIE Z ČESKÝCH FILMŮ (ABO A9)

Rezervovat vstupenky

DALIBOR C. VAČKÁŘ: Pyšná princezna (1952)

JIŘÍ SRNKA: Modravé dálky (1940)

TŘI POCHODY Z FILMŮ S VLASTOU BURIANEM

   Jára Beneš / C. a K. polní maršálek (1930)
   Jára Beneš / To neznáte Hadimršku (1931)
   Jára Beneš / Přednosta stanice (1941)

ZDENĚK LIŠKA: Valčík z filmu Spalovač mrtvol (1968)

PETR HAPKA: Suita z filmové hudby (arr. Jan Kučera)

   Krakonoš a lyžníci (Veselé lyžování / píseň Pán hor) (1980)

   Léto s kovbojem (píseň Já se znám) (1976)

   Panna a netvor (motiv Panny) (1978)

   Páni kluci (píseň Nestůj a pojď) (1975)

   Bylo nás pět (hlavní téma) (1994)

   Fešák Hubert (píseň Frajerů je kolem nás jak kvítí) (1984)

ONDŘEJ BROUSEK: Micimutr (2011)

ONDŘEJ SOUKUP: Kolja (1996)

VARHAN ORCHESTROVIČ BAUER: Goyovy přízraky (2006)

PÍSNĚ Z ČESKÝCH MUZIKÁLOVÝCH FILMŮ (arr. Jan Kučera)

   Den je krásný / Jiří Bažant, Vlastimil Hála, Jiří Malásek - „Starci na chmelu“ (1964)

   Sou fár tu jú aj mej / Jan Rychlík - „Limonádový Joe“ 1964)

   Když v báru houstne dým, Whisky, to je moje gusto / Vlastimil Hála - „Limonádový Joe“ (1964)

   Babetta / Jiří Šlitr „Kdyby tisíc klarinetů“ (1965)

Tereza Mátlová – soprán

 

Jan Kučera -klavír, průvodní slovo, dirigent

Filmová hudba vzniká vždy ke konkrétnímu filmu, tím je specifickým žánrem. Hudba dotváříatmosféru filmu a její význam je mimo jiné i psychologický. Dobré filmové dílo se obvykle vyznačuje i dobrou filmovou hudbou. Kvalitní filmová hudba pak často zní z koncertních pódií jako samostatná artificiální hudba. Na druhé straně se často ve filmu objevuje i zpívaná píseň, z níž se pak stane - řečeno jazykem éry první poloviny 20. století - šlágr. Obě tyto polohy nabídne i tento koncert.

Zazní na něm i dvě díla, která z různých písní zaranžoval šéfdirigent KSO Jan Kučera. Prvním bude Suita z filmové hudby Petra Hapky (1944 - 2014), známého jako autora celé řady písňových hitů, který rovněž napsal hudbu k více než sto filmům a jedenácti seriálům. Suitu Jan Kučera připravil k autorovým sedmdesátinám. Druhým dílem budou Písně z českých muzikálových filmů - Starci na chmelu, Limonádový Joe a Kdyby tisíc klarinetů patří k české filmové klasice.

Koncert, na němž se představí s KSO sopranistka Tereza Mátlová, uvede hudba Dalibora C. Vačkáře (1906 - 1984) z filmu Pyšná princezna (1952). Vačkář vedle hudby ke čtyřiadvaceti filmům napsal též rovněž řadu skladeb komorních a orchestrálních, napsal pět symfonií.

Následný dobový hit Modravé dálky je z filmu Minulost Jany Kosinové (1940), k němuž hudbu složil významný skladatel filmové hudby Jiří Srnka (1907 - 1982). Napsal hudbu k téměř stovce filmů a televizních seriálů a inscenací.

Tři pochody z filmů s Vlastou Burianem napsal Jára Beneš (1897 - 1949), který skládal hudbu pro činohru a operety. Řada operet se dočkala filmového ztvárnění, a tak si autora objevil i film. Posledním jeho dílem byla hudba a šlágr k filmu Přednosta stanice (1941).

Geniálním a velmi plodným autorem filmové hudby byl Zdeněk Liška (1922 - 1983), který komponoval i klasickou hudbu. Jako jeden z prvních dokázal, že filmová hudba je nejen rovnocennou emotivní složkou celého filmu, ale naopak dramaturgicky dotváří umělecké kvality celého díla. Film Spalovač mrtvol (1968) patří, stejně jako Liškova tvorba pro film, ke klasice.

Na koncertě zazní i hudba k pohádce Micimutr (2011), kterou napsal herec, skladatel širokého žánrového záběru a hudebník Ondřej Brousek (*1981). KSO uvedlo před dvěma lety jeho skladbu Paradox.

Hudebník a skladatel Ondřej Soukup (*1951) je autorem hudby k oscarovému filmu Kolja (1996). Vedle muzikálů a scénické hudby pro televizi a film skládá popové písně. Je držitelem Českého lva za hudbu k filmům Nejasná zpráva o konci světa a Tmavomodrý svět.

Skladatel, hudebník, aranžér a dirigent Varhan Orchestrovič Bauer (*1969) se vepsal do povědomí české veřejnosti svou hudbou k filmu Miloše Formana Goyovy přízraky (2006). Vedle své vlastní tvorby a komponování filmové a scénické hudby píše i hudbu reklamní a propagační a nebojí se experimentovat s jinými žánry.

Jako sólistka se představí sopranistka Tereza Mátlová, operní i muzikálová zpěvačka, absolventka pražské HAMU. Je laureátkou ceny Talent roku operního festivalu v irském Wexfordu, kde ztvárnila řadu operních rolí. Byla nominována na Cenu Thálie 2016 za roli Konstance v Mozartově Únosu ze Serailu. Zpívala na prestižním turné́ Evy Urbanové a vystoupila jako host na koncertech Karla Gotta i na turné hvězd v Kremelském paláci v Moskvě. Pro společnost Supraphon Records natočila operu Mirandolina Bohuslava Martinů a u agentury GOJA sólové CD a také album Hvězda betlémská́, společné̌ s Karlem Gottem. Spolupracuje s agenturou GOJA, kteráá uvádí́ světové muzikály. Je členkou Operas Divas, jediného dámského operního tria v Čechách.

Koncert bude řídit šéfdirigent KSO, skladatel, klavírista a aranžéJan Kučera. Patří mezi nejvšestrannější české umělce. Obor dirigování vystudoval na Pražské konzervatoři, posléze na HAMU pod vedením Vladimíra Válka. Jako skladatel zasahuje do mnoha oblastí, tvoří kompozice symfonické, komorní i písňové a zároveň má na svém kontě přes třicet scénických hudeb k inscenacím pražských i oblastních divadelních scén.

Od roku 2002 využíval Jan Kučera příležitostí, které mu jako svému asistentovi v SOČR nabízel tehdejší šéfdirigent Vladimír Válek. Jako dirigent spolupracuje s předními českými orchestry, s nimiž kromě klasického repertoáru natočil či veřejně realizoval více než sto symfonických děl soudobých českých či zahraničních autorů, často v premiéře. V letech 2008 - 2010 byl angažován jako dirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu.

Působí i na operní scéně. V Národním divadle moravskoslezském v Ostravě dirigoval Mirandolinu Bohuslava Martinů a Prokofjevovu operu Ohnivý anděl. Na Nové scéně Národního divadla v Praze nastudoval dvě krátké opery Dmitrije Šostakoviče - Antiformalistický jarmark/Orango a ve světové premiéře svoji komickou operu Rudá Marie, komponovanou na námět kultovního rozhlasového seriálu Rodinka Tlučhořových autorů Oldřicha Kaisera a Jiřího Lábuse. V lednu 2016 nastudoval ve Stavovském divadle operu La Cenerentola (Popelka) Gioacchina Rossiniho.

Zpět